Afgelopen woensdag hadden de leerlingen van Gilde Zorgcollege hun eerste hybride les bij Proteion Sterrebosch.
Leer je beter als je de theorie meteen in de praktijk kunt toepassen? Op die vraag zoekt Proteion Sterrebosch samen met Gilde Zorgcollege een antwoord. Daarom start Gilde Opleidingen vandaag met een zogenaamd hybride leertraject waarbij een groep studenten Maatschappelijke Zorg/Verzorgende IG les krijgt op locatie.
Het hybride leertraject duurt acht weken. De lesdagen beginnen met één uur instructie in het internetcafé van Sterrebosch. Daarna gaan de negen leerlingen in groepjes van drie naar één van de huiskamers op de PG-afdeling om met de praktijk aan de slag te gaan. Door middel van observaties en gesprekken met de medewerkers, brengen zij de zorgvraag van de cliënten in kaart. Later ontwikkelen ze daar passende activiteiten bij. Aan het eind van de ochtend volgt een klassikale evaluatie. De Academische Werkplaats Ouderenzorg van Universiteit Maastricht onderzoekt of deze nieuwe vorm van onderwijs inderdaad helpt om theorie en praktijk beter op elkaar te laten aansluiten.