Proteion staat voor goede zorg- en dienstverlening. Persoonlijke zorg, duidelijke afspraken en een fijne relatie tussen cliënten, mantelzorgers en onze medewerkers vinden wij belangrijk. Zorg is immers mensenwerk. Heeft u een idee, opmerking of klacht, dan horen we graag van u.
Wanneer u niet tevreden bent over uw behandeling, verzorging of onze organisatie en daarbij een opmerking of idee heeft, dan horen wij dit graag van u. U kunt dat het beste eerst bespreken met de betrokken persoon of zorgverlener. Wellicht kan hij of zij uw opmerking of idee direct gebruiken, of als er sprake is van een misverstand dit rechtzetten. Daarnaast is er nog een aantal andere mogelijkheden om uw idee, opmerking of klacht kenbaar te maken. Deze mogelijkheden gelden voor Proteion en ook voor haar strategische samenwerkingspartners.
Bespreekt u uw probleem liever niet met een direct betrokkene, dan zijn er nog een aantal andere opties.
Als uw familielid of u behoefte heeft aan advies of hulp bij zaken die te maken hebben met onvrijwillige zorg, dan kunt u een beroep doen op een onafhankelijke, externe cliëntvertrouwenspersoon. De cliëntenvertrouwenspersoon van Adviespunt Zorgbelang beantwoordt al uw vragen over de rechten van uw familielid bij onvrijwillige zorg, of over de opname en het verblijf in een van onze zorgcentra. De cliëntenvertrouwenspersoon helpt u ook om uw onvrede of een klacht bespreekbaar te maken. U kunt zelf contact opnemen met de cliëntenvertrouwenspersoon voor advies en ondersteuning. Op de website www.adviespuntzorgbelang.nl vindt u hierover meer informatie. De cliëntenvertrouwenspersoon is bereikbaar via: 088 - 92 94 099 of cvp@adviespuntzorgbelang.nl.
Het is ook mogelijk om uw klacht in te dienen bij de Raad van Bestuur van Proteion. Uw klacht zal onderzocht worden. Op basis hiervan maakt de Raad van Bestuur haar oordeel kenbaar. Wordt uw klacht terecht bevonden dan worden er maatregelen geformuleerd om een soortgelijke klacht in de toekomst te voorkomen. Dit duurt uiterlijk 10 weken. Is er sprake zijn van een klacht gecombineerd met een verzoek tot vergoeding van schade (een claim), dan loopt dit altijd via de Raad van Bestuur.
Bent u het niet eens met het oordeel van de Raad van Bestuur, al dan niet na advies van de onafhankelijke klachtencommissie? Dan is er sprake van een geschil. In dit geval kunt u terecht bij de Geschillencommissie in Den Haag. Deze is bevoegd om een bindende uitspraak te doen. Er wordt een hoorzitting gehouden waar u uw verhaal kunt doen, evenals de medewerker(s) die betrokken is (zijn) bij uw klacht. Wanneer er sprake is van een claim, dan moet deze eerst voorgelegd worden aan de Raad van Bestuur (zie kopje raad van bestuur).
Voor het inschakelen van de Geschillencommissie brengt de Geschillencommissie kosten in rekening. In eerste instantie zijn deze voor degene die het geschil inbrengt. Als de Geschillencommissie oordeelt dat de klacht terecht is dan dient de zorgaanbieder deze kosten te dragen.
De Wzd (Wet zorg en dwang) beschermt de rechten van cliënten die te maken krijgen met onvrijwillige zorg. In de Wzd staat wat de rechten zijn van cliënten wanneer ze te maken krijgen met onvrijwillige zorg. Het indienen van een Wzd-klacht kan alleen bij een externe klachtencommissie. Wilt u een Wzd-klacht indienen, dan kunt u daarvoor terecht bij de klachtenfunctionaris. Hij helpt u graag verder. U mag uw klacht ook rechtstreeks indienen. Meer informatie hierover staat op: www.proteion.nl/klachten
Naast de Geschillencommissie kunt u zicht richten tot een ander orgaan dat bevoegd is tot (ondersteuning bij) klachtenbehandeling. Bijvoorbeeld het Landelijk Meldpunt Zorg, de Inspectie voor de Gezondheidszorg, het medische tuchtcollege of de civiel- of strafrechter.
Indien uw klacht Wmo dienstverlening betreft, kunt u uw klacht ook melden bij de gemeente.
Weet u niet precies tot wie u zich moet richten met uw klacht? Dan kunt u altijd het klachtenformulier invullen. Wij helpen u dan verder.
Proteion Schoon heeft een eigen klachtenprocedure. Bel het algemene nummer van Proteion Schoon 088 - 850 31 00 of mail naar info@proteionschoon.nl en u wordt verder geholpen.
Klachtenfunctionaris
E klachtenfunctionaris@proteion.nl
Raad van Bestuur
Postbus 4080, 6080 AB Haelen
Klachtencommissie cliënten
t.a.v. ambtelijk secretaris klachtencommissie
Postbus 694, 5900 AR Venlo
mevrouw L. Uden
E klachtencommissieclienten
@dezorggroep.nl
Geschillencommissie
Postbus 90600
2509 LP Den Haag
www.degeschillencommissiezorg.nl
Klachten Proteion Schoon
088 - 850 31 00
info@proteionschoon.nl
Stel ze aan ons klantcontactcentrum
(maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 17.30 uur)