Ouderen man en kinderen spelen met bal

Sneller thuis vanuit het ziekenhuis

Venlo, 28-05-2019


Ziekenhuis VieCuri, huisartsenorganisatie Cohesie (samen werkzaam op de Spoedpost Noord-Limburg) en zorgorganisaties Proteion en De Zorggroep gaan vanaf 31 mei nauw samenwerken. Hun doel: de doorstroom van de spoedpost naar de thuissituatie verbeteren. Passende zorg voor de patiënt door de hiervoor het best uitgeruste professional, minder doorverwijzingen van huisartsenpost (HAP) naar spoedeisende hulp (SEH) en minder ziekenhuisopnames zijn het verwachte gevolg. De samenwerking wordt voor een pilot van een half jaar door zorgverzekeraar VGZ gefinancierd.

Nu ouderen steeds langer zelfstandig thuis wonen en de vergrijzing toeneemt, doen senioren steeds vaker een beroep op de Huisartsenpost (HAP) en de Spoedeisende Hulp (SEH). “Probleem is dat de doorstroom hierna stagneert”, vertelt Laura Nijssen, Manager SEH van VieCuri Medisch Centrum. “Hierdoor verblijven mensen soms onnodig lang op de spoedpost of worden ze in het ziekenhuis opgenomen terwijl dit niet noodzakelijk is. Door de samenwerking met de wijkverpleging kunnen we de doorstroom beter en efficiënter organiseren.” Wijkverpleging coördineert ontslag
De huisarts, het ziekenhuis en de wijkverpleging werken als ketenpartners samen om de juiste zorg op de juiste plek te bieden. “De wijkverpleging krijgt in de pilot een belangrijke rol en extra uren die bedoeld zijn om de thuiszorg goed te regelen. Wijkverpleegkundigen weten welke specialistische hulp zij in de thuissituatie kunnen bieden. Zij kunnen dus samen met de artsen en verpleegkundigen goed afwegen of het verantwoord is om de patiënt thuis te verzorgen en het ontslag vervolgens coördineren”, aldus Paul Bremmers, Tactisch manager Thuiszorg van Proteion. “Ook kunnen zij bijvoorbeeld regelen dat er thuiszorg aanwezig is als de patiënt thuiskomt, of dat er hulpmiddelen geleverd worden.” Knelmomenten
Vooralsnog zal de samenwerking zich richten op het weekend, de vrijdag- en de maandagavonden. Op die momenten knelt het namelijk het meest. Een wijkverpleegkundige van Proteion of De Zorggroep zal haar route op de spoedpost bij VieCuri beginnen en eindigen. Daardoor leren professionals elkaar kennen waardoor de lijntjes kort worden en is de expertise van de wijkverpleging beschikbaar. Prettig voor de patiënt
“De zorg voor onze patiënten sluit zo beter aan bij hun behoefte”, vertelt Carla van Velden, Manager Zorg van Cohesie. “Huisartsen hoeven in hun dienst geen tijd te besteden aan de vervolgzorg na het contact op de HAP, omdat de wijkverpleegkundige dit coördineert en de voorwaarden organiseert. Door deze nauwe samenwerking kunnen we op de spoedpost beter bepalen of de patiënt naar huis kan of dat er vervolgzorg in het ziekenhuis nodig is. Zo zorgen we voor de juiste zorg op de juiste plek. En dat is prettig voor de patiënt.”


Nieuws

Horn, 21-05-2024

Cliënttevredenheid wijkverpelging

Van 27 mei tot en met 9 juni 2024 wordt de cliënttevredenheid van onze wijkverpleging gemeten. > Lees meer
Maastricht, 25-04-2024

Proteion spreekt op ICT & Health World Conferentie in Maastricht

Op 15 mei spreekt Proteion op de ICT & Health World Conferentie in Maastricht. Bjorn Ceresa, onze bestuurder, en Antoinette Rutten, onze manager ICT en informatiemanagement, zullen vertellen over hoe Proteion ondersteuning en zorg lokaal in de wijk…

> Lees meer
Horn/Heythuysen , 18-04-2024

Proteion en Beek & Bos bekrachtigen 35-jarige Tafeltje-dek-je samenwerking

De overeenkomst is gericht op de levering van Tafeltje-dek-je maaltijden nu en in de toekomst aan de inwoners van de gemeente Leudal en een gedeelte van de gemeente Maasgouw. > Lees meer
Horn, 16-04-2024

College van B&W bezoekt Proteion

Periodiek bezoekt het college van B&W een Leudalse onderneming. Dinsdag 9 april jl. bracht het college een bezoek aan Proteion in Horn. > Lees meer
Horn, 27-03-2024

Wegafsluiting N273 van 2 t/m 5 april

Ons Dienstencentrum en onze zorgcentra Proteion Hornerheide en Proteion St. Magdalena blijven tijdens de werkzaamheden gewoon bereikbaar. > Lees meer

Vragen?

Stel ze aan ons klantcontactcentrum

088 - 850 00 00

(maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 17.30 uur)

Bel mij terug
Contact