In februari hebben Laurentius en Proteion hun samenwerking opnieuw vastgelegd. We tekenden de ‘Raamovereenkomst Farmaceutische Dienstverlening’. Hierin staan afspraken over het leveren van medicijnen door de ziekenhuisapotheek van Laurentius. De samenwerking is verlengd voor drie jaar.
De afgelopen tijd hebben we samen goed overlegd over de afspraken en werkwijze. We kijken ernaar uit om op een fijne en duidelijke manier samen te blijven werken, met aandacht voor kwaliteit en efficiëntie. Zo zijn we goed voorbereid op de toekomst.
De zorg staat voor grote uitdagingen: de vraag groeit, terwijl het personeelstekort toeneemt. Daarom werken de apotheek van Laurentius en Proteion nauw samen om medicatie veiliger, efficiënter en beter toegankelijk te maken. Medisch manager en ziekenhuisapotheker Kobra Waizy, poliklinisch-instellingsapotheker Anouk Stinges-Hermkens en Paul Heuvelmans, medisch manager bij Proteion, vertellen hoe deze samenwerking zowel cliënten als zorgverleners ten goede komt.
Laurentius en Proteion werken al lange tijd nauw samen. In 2024 hebben beide partijen alle afspraken gezamenlijk op een rij gezet en verder geoptimaliseerd. "Zo zijn er nieuwe ontwikkelingen binnen duurzaamheid en medicatiegebruik waarbij we steeds bewuster kijken naar slimme en efficiënte oplossingen," zegt Paul. " We hebben nu nog duidelijker in kaart gebracht hoe we medicatieveiligheid en efficiëntie kunnen waarborgen, met korte lijnen en één vast aanspreekpunt voor onze cliënten. Deze vernieuwde samenwerking vormt een goede basis om uitdagingen in de toekomst aan te kunnen."
Totaalpakket aan farmaceutische zorg
Laurentius verzorgt de volledige farmaceutische dienstverlening voor Proteion. Dit gaat verder dan alleen het leveren van medicatie. "We willen de zorgprofessionals van Proteion zoveel mogelijk ontzorgen," zegt Kobra. "Daarom bieden we een ‘one-stop-shop’: we regelen niet alleen de productie en levering van medicatie, maar denken ook mee over medicatieveiligheid, leveringsproblemen en doseringen." Zodra een cliënt bij Proteion wordt opgenomen, neemt Laurentius de medicatiezorg direct volledig over. Een strak transportschema zorgt ervoor dat medicatie dagelijks op de juiste locatie wordt geleverd. "Proteion hoeft zich daardoor niet bezig te houden met medicatiebeheer," vult Anouk aan. "Zo kunnen zij zich volledig richten op zorgverlening." Paul bevestigt dit vanuit Proteion: “Onze artsen kunnen zich hierdoor volledig richten op het zorgvuldig voorschrijven van medicatie die bijdraagt aan de kwaliteit van leven van de cliënt. Daarnaast wordt de afdeling zoveel mogelijk ontzorgd in het voorraadbeheer en de toediening van medicatie.”
Snelle communicatie en betrouwbare informatie
Een groot voordeel van de samenwerking is dat medicatiegegevens op één plek blijven en niet versnipperd raken over verschillende apotheken. "Omdat wij zowel de productie als de farmaceutische zorg leveren, beschikken we over een compleet dossier," legt Kobra uit. "Dit zorgt ervoor dat zorgverleners altijd direct de juiste informatie hebben." Daarnaast zijn de communicatielijnen kort. "We schakelen snel met artsen en het zorgpersoneel," zegt Anouk. "Als een patiënt vanuit het ziekenhuis naar Proteion verhuist en geen medicatie bij zich heeft, dan kunnen wij zeer snel een medicatierol leveren. De snelheid en flexibiliteit maakt ons hierin uniek."
Paul onderschrijft het belang van deze korte lijnen: "Doordat we nu regelmatig samen evalueren en meer inzicht hebben in het gebruik van medicatie, kunnen we sneller schakelen en inspelen op de behoeften van onze cliënten."
Toekomstbestendige samenwerking
"De druk op zorgverleners neemt toe," gaat Anouk verder. "Door efficiënte farmaceutische zorg te bieden, geven we hen meer tijd om zich te richten op hun kerntaak: het verlenen van zorg aan cliënten.” Omdat Laurentius de expertise van zowel een ziekenhuisapotheek, dienstapotheek, poliklinische apotheek als instellingsapotheek in huis heeft, kunnen we goed inspelen op de veranderende zorgbehoeften en blijft de samenwerking toekomstbestendig. "We blijven investeren in verbeteringen en innovatie," zegt Kobra. "Zo maken we de zorg in de regio niet alleen beter, maar ook klaar voor de toekomst."
Stel ze aan ons klantcontactcentrum
(maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 17.30 uur)