Ouderen man en kinderen spelen met bal

Proteion ontwikkelt nieuw thuiszorgmodel

Horn, 29-09-2016


Proteion introduceert vanaf 1 januari 2017 een nieuw organisatiemodel voor thuiszorg waarbij de 1e wijkverpleegkundige als ‘meewerkend voorvrouw’ in de lead is. Op die manier gaan zorg en organisatie hand in hand. Voor deze nieuwe werkwijze investeert Proteion in hoog gekwalificeerde verpleegkundigen. Proteion zoekt 25 wijkverpleegkundigen met leidinggevende vaardigheden. Deze talenten vormen de basis voor de nieuwe thuiszorgorganisatie.

Wiel Ploegman, voorzitter Raad van Bestuur: “Het nieuwe thuiszorgconcept is gebaseerd op ‘de 1e wijkverpleegkundige in de lead’. Zij stuurt het team aan en is de spil in het zorgnetwerk. Zij werkt samen met andere (zorg)partners in de wijk en kent de cliënt het best. Een meewerkend voorvrouw die de helft van de tijd bezig is met leidinggevende taken en de andere helft zelf in de zorg werkt.” Veranderende zorgvraag
De veranderingen in de zorg samen met de verandering in financiering, maakt dat veel zorgorganisaties het moeilijk hebben. Proteion speelt hier proactief op in met een andere organisatorische benadering van de thuiszorg en inzet van medewerkers.  Aantrekkelijke functie
Op dit moment is Proteion op zoek naar 25 ‘1e wijkverpleegkundigen’. Ploegman: “We zoeken de toppers, de talenten. Mensen die in de zorg willen werken en ook hun leidinggevende vaardigheden willen ontwikkelen. Wij denken dat dit een zeer aantrekkelijke functie is voor HBO-V’ers en bieden ook uitstekende arbeidsvoorwaarden.”
Naast deze nieuwe functie, investeert Proteion in het verder kwalificeren van al haar medewerkers. Medewerkers krijgen doorgroeimogelijkheden met scholing (3IG, 4 en 5), training en opleiding en er worden nieuwe hoog gekwalificeerde mensen aangetrokken. Ook worden later dit jaar twee tactisch managers geworven. De kracht van het wijkteam
Met het nieuwe thuiszorgmodel worden de wijkteams optimaal in hun kracht gezet. De dagelijkse leiding is dichtbij het team en de cliënt. Medewerkers worden aangesproken op hun kwaliteiten en kunnen zich meer dan voorheen bezighouden met zorginhoudelijke zaken. Wiel Ploegman: “Het werk wordt daarmee leuker voor onze medewerkers en ze kunnen hun zorghart weer laten kloppen. En dát komt de zorg aan onze cliënten ten goede.”
De thuiszorgcliënten kunnen op goede zorg blijven rekenen. Door de investering in hoger gekwalificeerd personeel, kan Proteion meer complexe zorgvragen bedienen. Personele consequenties
Het nieuwe thuiszorgconcept heeft ook consequenties voor een aantal groepen medewerkers. Het betreft de managers Thuiszorg en de functie van helpende (niveau 2). Waar mogelijk worden deze mensen begeleid naar een andere functie binnen de organisatie. Proteion doorloopt dit proces met de grootst mogelijke zorgvuldigheid. Bekijk hier het functieprofiel van de 1e wijkverpleegkundige.

Nieuws

Horn, 21-11-2024

Belangrijke verandering voor zzp’ers in de ouderenzorg

Vanaf 1 januari 2025 zal de Belastingdienst de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) strenger handhaven. Als ouderenzorgorganisaties uit Noord- en Midden-Limburg nemen wij onze verantwoordelijkheid en zien wij deze uitdaging als een… > Lees meer
Venlo, 29-10-2024

Vitaal in Venlo/ Langer zelfstandig wonen

We willen allemaal gezond oud worden. Vitaal blijven kan daarbij helpen. > Lees meer
Horn, 18-10-2024

Proteion sluit zich als zorginstelling aan bij het CARAI-project voor AI in de zorg

Onder leiding van Zuyd Hogeschool, en met Proteion als een van de partners, zet dit project in op het opzetten van een learning community. > Lees meer
Horn, 17-10-2024

Free proposal maakt kleinschalige zorg op maat voor ouderen dichtbij huis mogelijk

Door toekenning van het Free proposal van CZ zorgkantoor aan Proteion is het Powered by Proteion concept nu ook in een CZ zorgkantoorregio mogelijk en wordt er de komende jaren onderzoek uitgevoerd naar de succesvolle ingrediënten van dit concept. > Lees meer
Horn, 08-10-2024

Cliënttevredenheid thuisbegeleiding

Van 7 t/m 27 oktober 2024 wordt de cliënttevredenheid van onze thuisbegeleiding gemeten. > Lees meer

Vragen?

Stel ze aan ons klantcontactcentrum

088 - 850 00 00

(maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 17.30 uur)

Bel mij terug
Contact