Het maatschappelijk werk van Proteion richt zich op gezondheidsgerelateerde problematiek van somatische en/of psychogeriatrische aard.
De hulpverlening aan een individuele cliënt/bewoner en/of diens naasten (cliëntsysteem) heeft als doel het (psychosociaal) welbevinden van de cliënt te verbeteren in relatie tot de gezondheidsproblematiek en de behandeling dan wel opname in een setting van Proteion. Het gespecialiseerd maatschappelijk werk van Proteion biedt de volgende hulp- en dienstverleningsactiviteiten (modules):
Behandeling en begeleiding aan cliënten en cliëntsysteem richt zich op de problemen die voorkomen in de wisselwerking tussen de cliënt en diens omgeving / cliëntsysteem. Het maatschappelijk werk richt zich bij de psychosociale hulpverlening op het al dan niet in stand houden, het herstellen en verbeteren van de relatie tussen de cliënt en zijn omgeving. Denk daarbij aan:
We brengen de sociale kaart van de cliënt in kaart. Met de uitkomst hiervan kan het maatschappelijk werk een instantie, die voor de cliënt essentiële beslissingen moet nemen, voorlichten of advies geven. Dit bestaat uit:
Bemiddeling, consultatie en crisisinterventie omvat:
Consultatie is mogelijk voor medewerkers van Proteion of andere hulpverleners die problemen ervaren in de communicatie met de cliënt of cliëntsysteem of waarbij de psychosociale factoren interfereren met de opname of behandeling. Het dient te gaan om cliënten van Proteion.
Op verzoek van de cliënt of betrokken hulp- en dienstverlening kunnen we meedenken en actie ondernemen in acute situaties waarin dringend hulp noodzakelijk is.
Door middel van begeleide groepsbijeenkomsten of training kunnen we het functioneren van cliënt of het cliëntsysteem verbeteren. Bij groepswerk gaat het enerzijds om de uitwisseling tussen ‘lotgenoten’ en anderzijds om overdracht van kennis en informatie. Groepsgesprekken zijn mogelijk voor partners die moeite hebben met de veranderingen welke ze meemaken bij hun partner (onze cliënt). Ook verzorgen we thematische voorlichting of activiteiten rondom bepaalde probleemsituaties.
T. 0475 587 538
E. secretariaatbc@proteion.nl
Stel ze aan ons klantcontactcentrum
(maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 17.30 uur)